• Ongewenste Omgangsvormen

    Last van ongewenste omgangsvormen en je kan het niet zelf oplossen? Schakel de vertrouwenscontactpersoon in!

    Waarom een vertrouwenscontactpersoon?

    HSV Wizards of BOZ vindt het belangrijk dat spelers, trainers, vrijwilligers, publiek op een veilige en prettige manier de honk- en softbalsport de sport kunnen bedrijven, respectievelijk ervan kunnen genieten.
    Iedereen heeft een bepaalde mate van sociale veiligheid nodig om zich goed te kunnen voelen. Soms kan gedrag van anderen dit gevoel van veiligheid zodanig beïnvloeden dat je er onder lijdt. Als je zelf geen mogelijkheden meer ziet om dat ongewenste gedrag te veranderen dan kun je een vertrouwenspersoon inschakelen.
    Het bestuur van HSV Wizards of BOZ vindt het belangrijk dat je ergens naar toe kunt gaan als je last hebt van ongewenst gedrag voordat bepaalde dingen uit de hand lopen.

    Welke plek neemt de vertrouwencontactpersoon in binnen de vereniging?

    De vertrouwenscontactpersoon is onafhankelijk en waarborgt anonimiteit van degene die last heeft van het ongewenste gedrag. Dat wil zeggen dat alles wat je aan de vertrouwenscontactpersoon vertelt vertrouwelijk is en blijft; het gaat niet de organisatie in.
    Niets wordt zonder jouw toestemming ondernomen.

    Met welke vragen kun je terecht bij de vertrouwenscontactpersoon?

    Alle vragen over ongewenste omgangsvormen zoals:

    • Seksuele intimidatie
    • Intimidatie
    • Pesten & treiteren
    • Agressie & geweld
    • Discriminatie

     Wat kun je verwachten van de vertrouwenscontactpersoon?

    Nadat je contact gezocht hebt wordt er een eerste afspraak gemaakt.
    De vertrouwenspersoon biedt:

    • Een luisterend oor;
    • Helpt bij het verhelderen en formuleren van je hulpvraag;
    • Ondersteunt, denkt mee en adviseert bij het zoeken naar een mogelijke oplossing;
    • Nazorg

     Wat kun je verwachten van de onderzoekscommissie

    Behalve de vertrouwenscontactpersoon heeft de vereniging ook een onderzoekscommissie.
    Die:

    • Neemt een melding over ongewenste omgangsvormen in behandeling;
    • Onderzoekt of de klacht in behandeling wordt genomen en
    • Legt die voor aan het bestuur.

    In de meeste gevallen komt het tot een oplossing.

    Belangrijk is dat je niet te lang wacht met contact opnemen om je probleem bespreekbaar te maken. Hoe eerder je contact opneemt, des te groter de kans dat er een oplossing gevonden wordt.

    Voor uitgebreidere informatie klik hier.